Operatie Bypass

Lange rijen voor de musea, uitpuilende winkelstraten en verkeersopstoppingen door touringcars en bierfietsen. Amsterdam wordt jaarlijks door meer dan 17 miljoen toeristen bezocht. Door de stijgende economische welvaart is de verwachting dat het aantal bezoekers de komende 10 jaar nog eens zal verdubbelen.

Actiegroepen hebben het al over het gevaar van het Venetië-effect en waarschuwen voor het disneyfiseren van de binnenstad. Ze willen een slot op de binnenstad. Een hotelstop voor het centrum is al van kracht. De overheid probeert het toerisme te spreiden door de kustplaats Zandvoort als Amsterdam Beach te verkopen en het Muiderslot als Amsterdam Castle aan te prijzen.

Het blijkt een druppel op een gloeiende plaat. Bezoekers komen maximaal 3 dagen en in die korte periode wordt vooral dezelfde bucketlist afgewerkt. Het Anne Frankhuis, het I Amsterdam-sign, de Dam, het Rijks- en Van Goghmuseum en the Redlight district. En die bevinden zich allemaal in de historische binnenstad binnen een straal van 5 kilometer.

New Amsterdam is een manifest voor de intensivering en groei van de Amsterdamse binnenstad binnen de historische grenzen. De toekomst ligt namelijk niet in de erfenis, maar in de potentie van een stad.

Ontwerp:
Donna van Milligen Bielke (  www.dvmb.nl )
Steven Broekhof ( www.superimposed.eu )